a Gilcrease Museum honlapján nézelődve Walter Ufer
festményénél megállok egy időre. Ma épp Nagyszombat van, amikor a kereszt
többet jelent, mint máskor – és megakad a szemem ezen a festményen.
A korpuszos kereszten a megfeszített alakja fel van
öltöztetve, ruhákkal fedték el a testet, még a kart is befedték, csipketerítők
vannak összetekerve a karokon, és a jól ismert megfeszített alak különös formát
ölt így – a reá aggatott szövetek, talán ruhák, egyértelműen női jelleget
kölcsönöznek neki.
Mi lenne ez, a feminista teológia megnyilatkozása a
képzőművészetben?
A festő, Walter Ufer, fontos szerepet töltött be az egy évvel korábbi, 1918-as nagy világjárvány, a spanyolnátha elleni küzdelemben, ugyanis mint önkéntes a helyi iskolaépületben berendezett kórházban ápolta a megfertőződött betegeket.
A festő, Walter Ufer, fontos szerepet töltött be az egy évvel korábbi, 1918-as nagy világjárvány, a spanyolnátha elleni küzdelemben, ugyanis mint önkéntes a helyi iskolaépületben berendezett kórházban ápolta a megfertőződött betegeket.
Ufer egy évre rá 1919-ben festette ezt a képet, az első
világháború után, amikor a szüfrazsettek és egyéb nőmozgalmak kiharcolták a női
egyenjogúsághoz szükséges választójogot. Az első világháború azért volt
fordulópont a nők heylzetét tekintve, mert a nők a fronton harcoló férfiak
helyébe léptek az üzemekben, és ezzel bebizonyították, hogy be tudják tölteni a
férfiak által végzett feladatokat is. Ez pedig felfüggesztette a politikai
egyenlőségükkel szembeni érvek nagy részét. De hogy a kereszten függő haldokló
megváltó alakját női ruhába öltöztesse valaki, az ilyen előzmények, és
történelmi kontextus mellett is meglepő, vagy botrányosnak is nevezhető.
Walter Ufer ritkán fűzött magyarázatot a képeihez, de ehhez
a festményhez, igen, mégpedig a következőt: „a képnek nem az indiánok életéhez
van köze, hanem az egész világhoz.”
Tehát a művész úgy gondolta, hogy amit kifejezni akart, az
az egész emberiség számára hordoz üzenetet. De mint tudjuk Gabriel Garcia Marquez
Macondo-ja óta, a vidék és a periférián való lét jelenségei alapján még
erőteljesebben lehet az egyetemes emberit kifejezni.
Walter Ufer a képnek az „éhség” címet adta. A kereszt előtt
imádkozó pueblo indián asszonyokat láthatunk, akik elmélyülten, egymást
támogatva imádkoznak.
Ufer számára, aki hosszú időt töltött a pueblók között,
evidencia lehetett a bennszülöttek kacsinákkal kapcsolatos hiedelmeinek egész
rendszere, ami számunkra már egyáltalán nem az.
A pueblók indiánok körében léteztek különös tisztelettel illetett, fából
készített szobor-bábfigurák, az úgynevezett „kacsinák”. Ezekről úgy hitték, hogy az ősök, az elhunytak
lelkeinek, de az állatok és a növények, a kövek és a csillagok szellemeinek
megformált alakjai. Az alvilágban pedig
közvetítettek az emberek és a Nap és más, az eső és a termés sorsát meghatározó
felsőbb hatalmak között. Hozzájuk imádkozva kértek segítséget és támogatást. A
hopik népe például több mint 300 különféle kacsinát különböztetett meg a
színük, a formájuk és a díszítésük alapján.
A gyerekeknek is meg kellett tanulniuk, hogy melyik kacsina
mit jelképez, ezért kanicsa-figurákat kaptak ajándékba, és ezek otthon mindig a
szemük előtt voltak. Az apró babákat ugyanolyan gondosan megmunkálták, mint a
nagyokat. Szépen kifestették, és hajjal, szarvacskákkal vagy szőrmedarabokkal
díszítették, felöltöztették.
A kacsinák kultuszát a férfiakból álló társaságok tartották
életben. A szertartásokat föld alatti helységekben, „kivákban” tartották. A
serdülő fiúk itt jutottak az ősi titkok birtokába, amelyekről a nőknek semmit
sem volt szabad megtudniuk. A fiúk 10- 12 éves korukban léphettek be a
szövetségbe, és attól kezdve felnőttnek tekintették őket. Az ünnepségeken
ezután már ők is magukra ölthették egy- egy kacsina jelmezét és álarcát. Minden
egyes kacsinának saját táncai, dalai és gesztusai voltak. Némelyik ünnepség két
héten át tartott, ám a kacsinák csak az utolsó nap jöhettek be a faluba, hogy
az asszonyok is lássák őket.
Amikor a keresztény hittérítők megérkeztek közéjük, és megépítették
számukra a templomokat, a templomban kitették a feszületet, a megfeszített
Jézust ábrázoló keresztet, mely a pueblók számára nem volt más, mint kacsina,
egy szobor-báb, mely jelenvalóvá teszi azt a transzcendens lényt, akit ábrázol.
Igen ám, de ez a kacsina nem a föld alatt, egy kívában volt már, és nemcsak az
év egy napján, az ünnepség záróeseményén volt csak látható és megszólítható a
pueblo asszonyok számára. Ezért a nők úgy gondolhatták, hogy ez egy olyan
kacsina, mely leginkább az övék, hiszen az év minden napján láthatják és
imádkozhatnak hozzá. Ezek után nem csodálkozhatunk rajta, ha annyira a
magukénak érezték Jézus korpuszos keresztjét, hogy női attribútumokat aggatnak
a szoborra, mely számukra a legfontosabb, és az egyetlen mindig jelen lévő,
megszólítható és jelen lévő kacsina. Szükség, éhezés idején hát odasereglenek a
pueblo nők, hogy közbenjárását és segítségét kérjék.
Talán azt lehet ma kívánni, hogy a mi számunkra is legyen a
feszület ugyanilyen erős jelképe a felénk forduló, bennünket segíteni,
megváltani akaró Istennek, ahogy a pueblo nőknek az volt 1919-ben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése