Elővettem
a polcról Jared Diamond könyvét, a "Háborúk, járványok, technikák"
címűt. Kikerestem azt a részt, ahol a járványokról értekezik:
"Azok
a fertőző betegségek, melyek járványok formájában jelentkeznek, nem
pedig egyenletesen, számos vonásukban megegyeznek. először is, gyorsan
és hatékonyan terjednek a betegről a közelben tartózkodó egészséges
emberekre, aminek következménye, hogy rövid idő leforgása alatt az egész
populáció veszélybe kerül. Másodszor ezek akut betegségek, a beteg
rövid időn belül vagy meghal, vagy felépül. Harmadszor a szerencsés
túlélők teste elkezd antitesteket termelni, amelyek hosszú ideig
védettséget biztosítanak..
A
legtekintélyesebb hóhérok a járványokat okozó baktériumok és vírusok
voltak: himlő, kanyaró, influenza stb. Egészen a II. Világháborúig több
áldozata volt a háborúkban terjedő kórokozóknak, mint a háborús
sérüléseknek. A nagy tábornokokat magasztaló háborús krónikák
elbagatellizáják a a mítoszromboló valóságot: a múlt nagy csatáit nem
mindig azok a hadseregek nyerték, amelyek jobb tábornokokkal és
fegyverekkel rendelkeztek, hanem egyszerűen azok, amelyek veszélyesebb
baktériumokkal fertőzték meg az ellenséget."
A
háborúk vagy járványok - dilemmájáról szól a következő bibliai
történet, mely Sámuel Második Könyvében szerepel. Dávid királyt Gád
próféta választás elé állítja: vagy éhínség lesz, vagy háború, vagy
járvány.
"Dávid azt felelte Gádnak: Igen meg vagyok szorítva. De mégis inkább az ÚR kezébe essünk, mert nagy az ő irgalmassága, és ne essem emberek kezébe. Azért az ÚR döghalált bocsátott Izráelre reggeltől az elrendelt ideig, és Dántól fogva Beérsebáig hetvenezer férfi halt meg a nép közül. És amikor az angyal fölemelte a kezét Jeruzsálem ellen is, hogy azt is elpusztítsa, megelégelte az ÚR a veszedelmet, és azt mondta az angyalnak, aki a népet ölte: Elég immár, hagyd abba!" /2 Sámuel 24,25 s.k.k./
Több
szempontból érdekes Dávid király döntése. Az éhínség nem alternatíva,
azzal nem is időzik el a "döntéshozó". Amin elgondolkodik az az, hogy mi
a jobb, vagy mi a rosszabb, a háború, vagy a járvány? Döntését - elsőre
azt gondolnánk, hogy egy igen gyarló emberi tulajdonság motiválja: "nem
akar emberek kezébe esni", vagyis nem akarja, hogy megalázó helyzetbe
kerüljön, és más emberek, az ellenségei döntsenek sorsáról, életéről
vagy haláláról. Ezért inkább a járványt választja, mondván, hogy nagy az
Isten irgalmassága.
A történet így azt a különbséget akarja kidomborítani, mely ember és Isten magatartását jellemzi.
A
járvány okát nem ismerték az ókorban. Tapasztalták a tüneteket, de nem
tudták, hogy mi okozza, nem voltak tisztában a terjedésével sem,
/gondoljunk arra, hogy még Semmelweis felfedezése is milyen ellenállásba
ütközött, pedig az nem is volt olyan régen/ így minden "terra
incognita" Isten hatáskörébe tartozott, ezért gondolták úgy, hogy a
járvány Isten cselekedete.
Hogy
Dávid a járványt választja, az ennek alapján értelmezhető. A folytatás
pedig ezt a döntést igazolja, ahol bepillanthatunk a mennybe, ahol
látjuk Istent, amint rátekint a 70 ezer áldozatra és az öldöklő
angyalnak /aki ismét előkerül, ahogy az Exodus-ban és Jeruzsálem elleni
elmaradt ostromnál/ megálljt parancsol, mert megelégeli az öldöklést.
Ez a történet igazi csattanója, hogy Isten megelégeli a halált, és leállítja a járványt.
Ha
ez a fordulat elmarad, akkor Dávid választása csupán hiú önzésnek
tűnne, melyben félti méltóságát a megalázó háborús vereségtől. De erre a
fordulatra épül a történet, hogy Isten azt kiáltja az öldöklő
angyalnak: elég! Ezért meséli el oly részletesen a történetet.
Mi
már tudjuk hogyan terjed egy vírus, és számunkra már kevésbé rejtélyes a
módja, bár láthatatlansága miatt azért számunkra is ijesztő.
De már nem úgy tekintünk rá, mint ami Isten privilégiuma lenne.
Az
idézett történet számunkra is reményt keltő, mely egy olyan Istent
vázol elénk, aki megelégeli a sok áldozatot, és kimondja a legfontosabb
szót: elég!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése