Elővettem
 a polcról Jared Diamond könyvét, a "Háborúk, járványok, technikák" 
címűt. Kikerestem azt a részt, ahol a járványokról értekezik:
"Azok
 a fertőző betegségek, melyek járványok formájában jelentkeznek, nem 
pedig egyenletesen, számos vonásukban megegyeznek. először is, gyorsan 
és hatékonyan terjednek a betegről a közelben tartózkodó egészséges 
emberekre, aminek következménye, hogy rövid idő leforgása alatt az egész
 populáció veszélybe kerül. Másodszor ezek akut betegségek, a beteg 
rövid időn belül vagy meghal, vagy felépül. Harmadszor a szerencsés 
túlélők teste elkezd antitesteket termelni, amelyek hosszú ideig 
védettséget biztosítanak..
A
 legtekintélyesebb hóhérok a járványokat okozó baktériumok és vírusok 
voltak: himlő, kanyaró, influenza stb. Egészen a II. Világháborúig több 
áldozata volt a háborúkban terjedő kórokozóknak, mint a háborús 
sérüléseknek. A nagy tábornokokat magasztaló háborús krónikák 
elbagatellizáják a a mítoszromboló valóságot: a múlt nagy csatáit nem 
mindig azok a hadseregek nyerték, amelyek jobb tábornokokkal és 
fegyverekkel rendelkeztek, hanem egyszerűen azok, amelyek veszélyesebb 
baktériumokkal fertőzték meg az ellenséget."
A
 háborúk vagy járványok - dilemmájáról szól a következő bibliai 
történet, mely Sámuel Második Könyvében szerepel. Dávid királyt Gád 
próféta választás elé állítja: vagy éhínség lesz, vagy háború, vagy 
járvány. 
"Dávid azt felelte Gádnak: Igen meg vagyok szorítva. De mégis inkább az ÚR kezébe essünk, mert nagy az ő irgalmassága, és ne essem emberek kezébe. Azért az ÚR döghalált bocsátott Izráelre reggeltől az elrendelt ideig, és Dántól fogva Beérsebáig hetvenezer férfi halt meg a nép közül. És amikor az angyal fölemelte a kezét Jeruzsálem ellen is, hogy azt is elpusztítsa, megelégelte az ÚR a veszedelmet, és azt mondta az angyalnak, aki a népet ölte: Elég immár, hagyd abba!" /2 Sámuel 24,25 s.k.k./
Több
 szempontból érdekes Dávid király döntése. Az éhínség nem alternatíva, 
azzal nem is időzik el a "döntéshozó". Amin elgondolkodik az az, hogy mi
 a jobb, vagy mi a rosszabb, a háború, vagy a járvány? Döntését - elsőre
 azt gondolnánk, hogy egy igen gyarló emberi tulajdonság motiválja: "nem
 akar emberek kezébe esni", vagyis nem akarja, hogy megalázó helyzetbe 
kerüljön, és más emberek, az ellenségei döntsenek sorsáról, életéről 
vagy haláláról. Ezért inkább a járványt választja, mondván, hogy nagy az
 Isten irgalmassága. 
A történet így azt a különbséget akarja kidomborítani, mely ember és Isten magatartását jellemzi. 
A
 járvány okát nem ismerték az ókorban. Tapasztalták a tüneteket, de nem 
tudták, hogy mi okozza, nem voltak tisztában a terjedésével sem, 
/gondoljunk arra, hogy még Semmelweis felfedezése is milyen ellenállásba
 ütközött, pedig az nem is volt olyan régen/ így minden "terra 
incognita" Isten hatáskörébe tartozott, ezért gondolták úgy, hogy a 
járvány Isten cselekedete. 
Hogy
 Dávid a járványt választja, az ennek alapján értelmezhető. A folytatás 
pedig ezt a döntést igazolja, ahol bepillanthatunk a mennybe, ahol 
látjuk Istent, amint rátekint a 70 ezer áldozatra és az öldöklő 
angyalnak /aki ismét előkerül, ahogy az Exodus-ban és Jeruzsálem elleni 
elmaradt ostromnál/ megálljt parancsol, mert megelégeli az öldöklést. 
Ez a történet igazi csattanója, hogy Isten megelégeli a halált, és leállítja a járványt. 
Ha
 ez a fordulat elmarad, akkor Dávid választása csupán hiú önzésnek 
tűnne, melyben félti méltóságát a megalázó háborús vereségtől. De erre a
 fordulatra épül a történet, hogy Isten azt kiáltja az öldöklő 
angyalnak: elég! Ezért meséli el oly részletesen a történetet.   
Mi
 már tudjuk hogyan terjed egy vírus, és számunkra már kevésbé rejtélyes a
 módja, bár láthatatlansága miatt azért számunkra is ijesztő. 
De már nem úgy tekintünk rá, mint ami Isten privilégiuma lenne. 
Az
 idézett történet számunkra is reményt keltő, mely egy olyan Istent 
vázol elénk, aki megelégeli a sok áldozatot, és kimondja a legfontosabb 
szót: elég!
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése