Azért kezdtem el írni ezt a blogot, mert a jelenlegi
világjárványra teológiailag is reflektálni kell, és ez a téma most minden mást
felülír.
A blog nevét a „panic” és a „pandemic” szavakból
olvasztottam össze, ha van aki szereti a szójátékokat, az talán rögtön rájött.
Kérdések /Miért kell kérdeznünk? Martin Heidegger szerint
kérdezni nagyobb feladat, mint válaszokat adni/:
1.
Lesz-e még a világ, vagyis a civilizációnk
olyan, mint a járvány előtt? Ha lesz, helyes-e súlyos hibákkal terhelt,
fenntarthatatlan túlfogyasztásra épülő civilizációnk további prolongálásában
reménykedni?
2.
Ha nem lesz, akkor milyen lesz?
3.
Isten hol van ebben a történésben?
Nemrég, még a veszélyhelyzet kihirdetése előtt voltunk
feleségemmel orvosnál, aki nyíltan vállalta ateizmusát, és kifejtette, hogy egy
ilyen világban létezhet-e Isten, ahol van szklerózis multiplex és koronavírus…
Ő is teológiát művel ott egy pillanatra. De amiben sok ember hibát követ el
teológiailag, ahogy ő is, az az, hogy egyenlőségjelet vonnak a világ működése
és Isten működése között.
Azért, hogy hasonló hibát ne kövessünk el, érdemes a Biblia
történeteiből kiindulnunk, persze nem azzal a naiv és fundamentalista
hozzáállással, hogy biztos választ kapunk, inkább azzal, hogy meglássuk azt,
hogy az akkori bibliai szerzők hitüket hogyan fogalmazták meg az adott
helyzetben, és ebből nyerjünk segítséget ahhoz, hogy megfogalmazzuk a mi mai
hitünket a mai helyzetünkben.
Akkor rajta:
A Bibliai történetek között találunk olyat, melyben a sokak
gyors halálát okozó isteni beavatkozás leírását járványnak értelmezték.
Ilyen a Krónikák Második Könyvében szereplő történet,
melyben Szanherib asszír király és Ezékiás Júda királya a két főszereplő.
Ahogy elkezdtem ezt a történetet végignézni…
Közben eszembe jutott, hogy valamikor régen olvastam Lewis
Mumford írásaiból egy válogatást, és ő foglalkozott az asszírokkal.
Az asszírok állama -
Lewis Mumford szerint - a folyamatos
háborúra épült.
Azt mondja, hogy a civilizáció kétféle lehet: vagy mechanikusan
megszervezett munkára, vagy mechanikusan megszervezett háborúra alapozódik. A
napi munka bizonyos mértékig megzabolázta a fékezhetetlen energiákat, de nem
így az uralkodó osztálynál. A semmittevéstől megcsömörlötten a háborúban
valamiféle elfoglaltságot találtak, mely a viszontagságok, az életveszély és a
felelősség miatt a tisztes munkával is felért. És a háborúban egyfajta negatív
kreativitás valósulhatott meg.
Visszatérve a történetre: Szanhérib asszír királynak Kr. e.
701. évben volt egy megtorló hadjárata, melyről a 2Kir 18,13-19,36-ban találunk
híradást.
Van más forrás is, Szanhérib
hatoldalú agyagprizmája fennmaradt, ezen olvasható beszámoló erről. Mivel
Szanhérib már minden jelentős várost elfoglalt, Ezékiás is megadta magát és
hatalmas hadisarcot fizetett. Szanhérib azonban a nagy váltságdíj ellenére is
erős hadsereget küldött Jeruzsálem ellen, a várost azonban mégsem ostromolta
meg és nem foglalta el. Szanhérib ékírásos krónikáján, a British Museumban
őrzött Taylor-prizmán csupán azt állítja, hogy Ezékiást „bezárta a városba,
mint egy madarat a kalitkába” – de a a város elfoglalása nem szerepel benne.
A Királyok 2. Könyve szerint a város ostromának elmaradását
Ézsaiás megjövendölte:
ezt mondja az ÚR Asszíria királyáról: Nem jut be a városba,
és nyilat sem lő ki rá, nem fordít feléje pajzsot, ostromsáncot sem épít
ellene. 33Azon az úton tér vissza, amelyen jött, de ebbe a városba nem jut be –
így szól az ÚR.
Majd a történetet a bibliai szerző így folytatja: „azon az
éjszakán eljött az Úr angyala és levágott az asszír táborban száznyolcvanötezer
embert. Amikor reggel fölkeltek, mindenfelé csupa holttest volt. Ekkor
Szanhérib fölkerekedett, visszavonult Ninivébe” (2Kir 19,35k).
Ezt a mondatot hirtelen kitört járványként szokták értelmezni.
– Ami tény, hogy az ostrom elmaradt, és Szanherib seregével elvonult, és nem
tért vissza a helyszínre.
Nehéz elképzelni olyan járványt, mely egy nap alatt végez
száznyolcvanötezer emberrel. – Ha ez járvány volt, akkor már korábban kellett,
hogy legyenek előjelei, - de erről nem esik szó.
Feltételezhetően a bibliai szerző az Exodus öldöklő
angyalára akart szövegében utalni. Vélhetően a szám is – a 185000 - utalást
tartalmaz…
Hasonló csoda történt, mint az Egyiptomból való kivonulás
történetében, ezt akarja a szerző elmondani – nagy szabadulást éltek meg, és
hozzátehetjük: az ok azonban rejtve maradt, így tág tér nyílt a különböző
magyarázatokra.
Az azért biztos, hogy egy katonai tábor a sok kontakt miatt
kiváló hely egy járvány terjedéséhez. De az idői dimenzió a történetben nem
reális a lefolyásához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése